Wednesday, August 31, 2016

How to beat the market?

Antara perkara yang sukar dalam TRADING, ialah percaya kepada 'TRADING EDGE', malah kita juga harus PERCAYA bahawa WINNER berlaku secara RAWAK.

Pakar Trading Psychology, Mark Douglas, setiap TRADING EDGE STRATEGY, dalam setiap market, WINNER dan LOSER berlaku secara RAWAK.

Dalam erti kata lain, secara asasnya KITA tidak akan tahu sama ada our NEXT TRADE akan berkahir dengan MENANG ata KALAH sehingga PRICE sama ada HIT TP atau SL.

Namun kebanyakan TRADER, apabila MASUK TRADE meletakkan keyakinan yang TINGGI untuk MENANG dalam SETIAP TRADE, ini menyebabkan mereka sanggup mengambil RISIKO yang besar dalam SESUATU SETUP.Ini kerana jika MEREKA tidak percaya bahawa SETUP itu akan MENANG, masakan mereka sanggup pertaruhkan RISIKO yang besar.

Mungkin cara TERBAIK untuk CONTROL MINDA dalam TRADING ialah dengan TIDAK MELETAKKAN HARAPAN MENANG, yang terpenting IALAH SETIAP TRADE YANG DIAMBIL hanya befokuskan kepada EDGE.

Mark Dauglas memberi beberapa TIPS untuk mengatasi MASALAH ini, ia amat SUKAR DILAKUKAN, terutama apabila BERDEPAN dengan LOSING STREAKS..

1. Secara asasnya, jika kila FLIP COIN. Kita yakin bahawa 70% dari hasil FLIP ialah KEPALA dan bakinya ialah BUNGA. Namun kita patut beri peluang kepada JUMLAH FLIP yang kita LAKUKAN. Adakah satu FLIP, kita sudah mengaku.. its not RIGHT.Kita sepatutnya membuat KESIMPULAN selepas 100 FLIP atau LEBIH. Sample SIZE perlu memadai sebelum membuat KESIMPULAN bahawa hasil FLIP ialah 70% KEPALA. Ini juga tidak BERMAKNA, 70% KEPALA itu berlaku secara BERJUJUK. Konsep ini amat PENTING untuk kita PERCAYA dengan TRADING EDGE kita.

2. Jika anda FLIP duit syiling 100 KALI, mungkin 20 FLIP yang pertama ialah BUNGA sebelum berlaku 60 yang berikutnya KEPALA, kemudian 10 FLIP berikutnya bunga secara berjujuk dalam selebihnya 10 FLIP mendapat KEPALA secara berjujuk. Hasil 100 FLIP ini menghasilkan 70% KEPALA dan 30% BUNGA. Sekarang jika kita MASUKKAN konsep ini dalam TRADING, adakah mental kita kuat UNTUK STICK dengan TRADING EDGE selepas LOSS 20 trade secara berturut-turut? Atau kuatkan mental kita untuk menghadapi 10 LOSS trade secara berturut-turut tanpa mengubah TRADING STRATEGI. Walaupun kita tahu bahawa dari 100 TRADE, 70 adalah WINNER, tapi MENTAL kita MUSTAHIL untuk dapat MENGURUS dengan 10 atau 5 KERUGIAN berturut-turut, terutama apabila kita mengambil BIG RISK dalam setiap TRADE tersebut. 

3. Dua perkara dapat dilakukan bagi meningkatkan TRADING EDGE ialah dengan mempunyai sifat SABAR dan hanya mengambil TRADE yang mempunyai HIGH PROBABILITY sahaja. Satu lagi yang perlu dilakukan ialah dengan FOKUS pada TRADING EDGE dan bukannya LOSE TRADE.

4. Perkara utama yang perlu di ELAKKAN ialah OVER TRADING, Fokus dan Disiplin terhadap MONEY MANAGEMENT dan TRADING EDGE. At end of 100 TRADE, you will make consistance income because of proper MONEY MANAGEMENT and TRADING EDGE. 

1 comment:

Clara Mellor said...

Appreciated the way you convey infomation. IDBI Bank and Federal Bank are looking to exit the life insurance venture. click here for Equity Tips