Sunday, December 1, 2013

Cara Trade Currency Market..

Currency market juga dikenali sebagai Foreign Exchange Market. Dikalangan trader dikenali sebagai Forex Market atau lebih ringkas lagi ialah FX market. Currency market ini besar, sehinggakan jika 'korang' melakukan billion dollar trade, tidak semestinya 'currency price' akan berubah dengan banyak jika hendak dibandingkan dengan 'stock market'. Bagi mereka yang faham, unlikely 'korang' boleh speculate 'currency' market dengan modal yang 'ciput'.

Currency market ini besar sebab apabila 'berlaku transaksi di sempadan'; maka akan berlaku pertukaran wang asing. Ini mungkin disebabkan China ingin membeli syarikat di US. KWSP in membeli 'US Bonds' atau menjual kereta proton di UK. Setiap transaction yang berlaku, melibatkan 'currency exchange'. Jika korang pergi 'visit' universal studio di singapore, apabila 'cross border'; 'ringgit akan ditukarkan kepada sing dollar'. Ini bermakna korang 'buy' sing & 'sell' ringgit pada harga pasaran. Jika 10000 'product' kereta proton dibeli oleh syarikat Lee di Europe dengan 'sales' dengan harga 10 million Euro. Ini bermakna, transaksi yang berlaku ialah syarikat Lee akan menerima 10,000 kereta Proton; dan syarikat proton akan menerima $10 million euro. Apabila proton ingin menukarkan kepada ringgit, maka mereka akan 'sell 10 miilion euro, dan 'buy ringgit'...

Semua itu adalah apabila transaksi berlaku yang melibatkan 'currency exchange'.. So what is currency trading? berbanding dengan stock; apabila korang membeli 1000 unit saham axiata dengan harga $5.00. Ini bermakna anda memiliki 1000 share axiata, manakala $5000.00 akan menjadi pemillik 'penjual 1000 saham axiata' dengan harga $5.00. Untuk currency, korang 'membeli' dan 'menjual' pada masa yang sama. Boleh dikatakan bahawa 'currency investment' melibatkan 'purchase' and 'sale'. Semasa di Changi Terminal, kelihatan RM2 bersamaan dengan Singapore Dollar $1. Maka apabila korang 'Buy' $1000 singapore dollar, pada masa yang sama 'korang' SELL $2000 ringgit malaysia. Ini dimaksudkan dengan 'membeli' dan 'menjual' pada masa yang sama. 

Jika dalam 'stock investment'; earnings merupakan faktor penting 'fundamental syarikat'. 'Currency trader' perlu lihat pada 'interest rates' sebagai asas fundamental. Lower interest rate akan stimulate 'borrowing', consumption dan 'investment'; manakala 'higher interest rate' akan decrease 'borrowing' dan 'consumption'.

Interest rate adalah penting sebab 'interest rate' menjadi 'direction of capital flow'. Memandangkan pelabur melabur di 'lokasi' yang memberi hasil yang 'lebih'; oleh itu 'currency' yang menawarkan hasil higher, demand tinggi (strong); manakala 'currency' yang menawarkan hasil rendah, demand low (weak). Oleh jika 'direction of interest rate' menaik, currency akan strong; jika 'direction of interest rate' menurun, currency jadi 'weak'.

Namun masalah utama dengan 'currency' ialah bukan masalah 'high' interest rate atau 'low interest' rata; tapi expectation of 'direction of interest rate'; semua 'economic data' boleh mengubah 'expectation' terutama data yang melibatkan 'inflation'. 

Habis tu bagaimana? Don't predict the 'direction of interest rate'; tapi 'the best strategy' ialahto 'follow the direction of interest rate'. Memandangkan 'currency investment' melibat 'dua negara' besar'; maka cara terbaik ialah 'perbandingan' interest rate policy antara negara yang 'korang' trade. Perubahan yang 'besar' akan berlaku sekiranya 'direction of interest rate' setiap negara yang 'korang' trade adalah bertentangan...

Direction of monetary policy either restrictive atau expansionary. Interest rate benchmark biasanya ditentukan oleh 'central bank' setiap negara memasing.

Jika central bank, melakukan 'restrictive policy' iaitu 'tighter monetary policy' atau dikenali sebagai tightening 
--> Higher interest rate --> increase cost of borrowing --> spending & investment go lower --> economy will slow down.
Reason for 'restrictive policy' --> economy is expanding too much and too soon.
Low cost of borrowing --> lead to 'uncontrol' inflation.

Jika central bank, melakukan 'expansionary policy' iaitu accomodative monetary policy atau accomodative
--> accomodative is achieved by lowering 'interest rate' --> reduce cost of borrowing --> increase spending and investing ---> economy stronger.
Reason for 'accomodative' if economy is low or contracting or 'high unemployment'.

Notes: US currency in one side of another 90% of other currency. Currency 'interest rate' drive the ultimate direction of global capital flow. Once trade currency, focus on 'in relative' between both currency. The great opportunity 'comes' if direction of 'monetary policy' is on opposite direction.






No comments: