Friday, November 1, 2013

Undang-undang Flip Trade! Naked Trading IV

Jika kita study nota ini; ada dua fenomena penting untuk kenalpasti FLIP... 

Law IV : No Flip No Trade

So apa itu FLIP...

In up trend, point dimana terdapat recent high (higher high) ialah point yang dinamakan 'resistance point'. The highest point ini merupakan 'titik pertama untuk draw line'; apabila price pullback dan membentuk point atau titik baru yang dinamakan 'higher low'; point ini tidak memberi sebarang makna sehinggalah 'price melakukan breakouts' pada garisan yang bermula di resistance points...  Breakouts point ini juga tidak bermakna 'apa-apa' sehinggalah kita melihat price melakukan significant 'high' selepas berlaku 'breakouts' pada garisan yang bermula dititik 'resistance point'..

Sekiranya; price melakukan 'significant high' atau juga dikenali sebagai 'new high'; maka di sini 'aku akan lakukan 3 garisan di resistance point iaitu +50, -50 & pada highest resistance points...

Langkah seterusnya ialah 'monitor' chart untuk pair ini untuk berlaku 4 kebarangkalian iaitu:

  1. Price pullback sehingga cium at or just below +50 line & bounce back - Do Nothing apabila price kiss +50, kemudian boleh setup PO apa lowest point 'price bounce' - monitor untuk 'pastikan' price tidak buat 'double top' sebelum kena PO.
  2. Price pullback at same level of resistance point - Kalau ditakdirkan berada di depan komputer, pada resistance point tu 'confluent' dengan fibo; enter at 'that point'; jika tak sempat; do nothing kemudian setkan PO pada lowest point 'price bounce' dari Flip Line - monitor untuk pastikan 'price tidak buat double top sebelum kena PO.
  3. Price pullback sehingga cium at -50 & bounce back - do nothing apabila price kiss -50, bila price mula bounce bcak, buat PO order at lowest point dari price bounce - monitor untuk pastikan price tidak buat double top sebelum kena PO order.
  4. Price pullback dan bounce tanpa kena -50 to +50 zone & break 'significant high' - Do Nothing; adjust 'mind' dimana need to wait for 'new significant high' previous 'significant high'now act as 'resistance point'... and repeat..
Remember: If you have nothing to do; then do nothing

No comments: