Sunday, February 1, 2015

F.O.C.U.S - Follow One Cource Until Successful


Dalam buku Robert Kiyosaki dan Mr Trump; Robert memberi makna focus; FOCUS = Follow One Course Until Successful. Jika kita obsess dengan sesuatu, Allah akan tunjuk jalannya. Masalah utama trader ialah TAMAK. Jika mereka belajar FOCUS; sudah tentu mereka sudah mahir dengan pair yang mereka trade.

Jika nak jinakkan diri; jangan tamak FOCUS. Macam mana nak focus? Focus dengan satu pair dan satu teknik. NickB berjaya consistent dapat pips sebab dia FOCUS dengan GJ dan FOCUS dengan satu teknik (ENTER BILA PRICE BREAKS). Kekadang kita confuse, bila price menghampiri; support line; dia akan bounce atau breaks. Untuk solve masalah nie; kena belajar FOCUS dan tengok apa berlaku pada price bila dia BREAKS shj. Bila dah mantap dengan teknik nie; later baru belajar apa akan berlaku apabila price bounce.

Jika nak belajar chart patterns; cuba FOCUS dengan satu atau dua chart patterns shj. Bila dah mantap dengan price action; maka baru upgradekan teknik. Ini untuk mereka yang nak mulakan hidup sebagai trader. Fear & Greedy is part of the game. So kena belajar untuk control mereka

No comments: